Conversie in online marketing betekent het behalen van een vastgesteld doel. Je stelt bijvoorbeeld van te voren vast dat het doel van je website is om bezoekers zich in te laten schrijven op je mailinglijst door hun emailadres achter te laten. op het moment dat een bezoeker dit doet, spreken we van een conversie.

Uw website lijkt klantvriendelijk, maar is dat ook zo? Heeft u dit al eens laten testen? Uw doel is conversie.

Laat er een expert naar kijken en u ontvangt een beknopt rapport met aandachtspunten of een in-company training met alle leden van de afdeling.

Door in de huid te kruipen van uw (potentiële) klanten, kunnen wij gericht laten zien hoe zij beter te benaderen zijn en hoe u (beter) inspeelt op hun (overige) interesses. Dit kan op basis van Klantdata en uw website-data. In veel gevallen wordt deze gemeten via Google Analytics.

Indien u op dit moment geen website-data meet, is het verstandig dit direct in te stellen. Wij kunnen dit voor u doen of uw huidige webbouwer.

Bij deze een aantal algemene tips om conversie te verhogen

Kies voor een persoonlijke benadering

Een gepersonaliseerde boodschap werkt beter dan een algemene boodschap. De kans op conversie is hoger wanneer een (potentiële) klant een e-mail ontvangt die specifiek gericht is op zijn interesses. De beste tool om tot goede gepersonaliseerde boodschappen te komen zijn uw klantgegevens. Zo benadert u uw klanten gericht en zorgt u ervoor dat ze bij uw webshop terug blijven komen.

Verzamel meer informatie

Bovenstaande twee tips komen nog beter tot hun recht wanneer u meer klantdata verwerft. Eén van de belangrijkste momenten waarop klanten gegevens achterlaten, is tijdens het afrekenen. Maak het hen gemakkelijk en richt uw check-out zo in dat klanten eenvoudig hun gegevens kunnen invullen. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch laten invullen van gegevens. Dit kan met een postcodecheck die de straatnaam en plaats aanvult. Zorg ook voor een goede validatie van de velden. Dit zorgt ervoor dat er geen foutieve gegevens ingevuld worden en bespaart u veel opschoningswerk achteraf.

Meten = weten

De klantgegevens die u heeft, kunnen u veel nieuwe inzichten geven. Door de juiste analyses uit te voeren krijgt u inzicht in het koopgedrag van uw klanten. U kunt bijvoorbeeld onderzoeken welke producten goed verkopen. Stel dat u een webwinkel heeft die smartphones verkoopt.

Verrijk klantprofielen

Door te segmenteren en personaliseren kun je de relevantie van je e-mailcampagnes verhogen. Het lukt je daardoor beter om ontvangers te betrekken bij je e-mailcampagnes en dit zou je terug moeten zien in de open- en klikpercentages.

Benader gericht nieuwe klanten

Een logische weg naar meer omzet is meer klanten. Uw doelgroep hebt u goed voor ogen, maar waar vindt u de prospects die in het plaatje passen? En hoe benadert u die vervolgens effectief? Want aan meer omzet hebt u weinig als daar hoge acquisitiekosten tegenover staan, bijvoorbeeld door nutteloze telefoontjes, mailings naar de verkeerde adressen of folders die in de verkeerde verspreidingsgebieden worden gedistribueerd.